Hoe weet je als (startende) ondernemer wat de juiste keuze is voor jouw nieuwe website?

"Je eigen website voor € 1 per maand" Deze slogan hoor ik regelmatig op TV en radio voorbij komen. Klinkt bijna te mooi om waar te zijn, toch? De quote komt van Webhoster Strato. Na een kijkje op hun website kom je er al snel achter dat € 1 per maand een actie prijs is: na het eerste jaar gaan de kosten omhoog. Maar los daarvan; wat krijg je hier nu eigenlijk voor? Zijn er nog andere opties? Hoe weet je als (startende) ondernemer wat de juiste keuze is voor jouw nieuwe website?


Er zijn uiteenlopende opties voor wie een nieuwe website nodig heeft. In dit artikel komen een aantal verschillende opties aan bod en vertel ik je waar je over na kunt denken bij het maken voor een passende keuze.

Ga zelf aan de slag met een Sitebuilder

Je kunt zelf aan de slag gaan met een sitebuilder. Dit is ook wat bijvoorbeeld Strato aanbiedt bij het pakket waar ik het zojuist over had.

Een sitebuilder is een tool waarmee je zelf een website kan bouwen. Meestal kies je uit een lijst met beschikbare ontwerpen een ontwerp als uitgangspunt voor jouw site. Vervolgens pas je hier de teksten, afbeeldingen en pagina’s aan om jouw website klaar te maken.

Een groot voordeel van een sitebuilder is dat je zelf geen kennis nodig hebt van het coderen van een website. Een nadeel is echter dat je gebruik maakt van een standaard ontwerp dat wellicht niet optimaal aansluit bij jouw wensen.

Daarnaast kost het tijd om te leren hoe je de sitebuilder moet gebruiken en vervolgens zelf je website in te richten. Ben jij het type dat er van houdt om zoiets zelf uit te vogelen? En kan je uit de voeten met een standaard ontwerp? Dan is het gebruik van een sitebuilder wellicht een goede optie voor jou.

Echte doe-het-zelver? Bouw je eigen website!

Ben je echt een doe-het-zelver én heb je interesse in de techniek achter de website? Dan kan je zelfs nog een stap verder gaan en leren hoe je handmatig een website maakt met HTML en CSS.

Anders dan tijd (en deze route kost veel tijd) heb je hier geen andere middelen voor nodig. Oké, een computer met toegang tot het internet. Maar dat is het dan ook.

Tegenwoordig kun je op genoeg gratis websites leren hoe je een simpele website ontwerpt en maakt. Alleen op YouTube al zijn er genoeg video’s beschikbaar die je hier stap voor stap doorheen helpen.

Neem een webdesigner in de arm

Helaas is tijd voor veel ondernemers niet de meest beschikbare grondstof. Heb je minder tijd (en een budget)? Neem een professional in de arm. Er zijn tal van bedrijven en zelfstandigen die jou maar al te graag helpen met het opzetten van een mooie en professionele website. Een beetje googelen en je zult er vast genoeg vinden.

Maar hoe weet je dan welk bedrijf goed past bij jou? Kies je voor een kleine ondernemer of groter webbureau? De prijzen lopen vaak erg uiteen. Hoeveel mag jouw nieuwe website kosten? Het antwoord op deze vragen is eigenlijk altijd hetzelfde: het hangt ervan af.

Hoe maak je de juiste keuze?

Om goed voorbereid op zoek te gaan naar een partij die jou kan helpen met een nieuwe website is het een goed idee om van te voren een aantal zaken op papier te zetten. Denk bijvoorbeeld alvast na over het doel van je website, hetgeen je wil vertellen en hoeveel je ervoor wilt betalen. Om je daarbij te helpen heb ik de volgende opsomming voor je gemaakt.

Stap 1: Bepaal als eerst wat je wil bereiken met je website.

Denk na over het doel van de nieuwe website. Probeer de volgende vraag te beantwoorden: Wat moet de website opleveren zodat ik tevreden ben? Bijvoorbeeld regelmatig een nieuwe klant via de website of dat je website ‘bovenaan’ staat als je zoekt op jouw werk.

Stap 2: Bedenk wat mensen kunnen doen op jouw nieuwe site.

Een website is niet veel meer dan zijn content: wat wil je vertellen? Wat kan iemand doen op jouw site? Waarvoor moeten jouw (nieuwe) klanten de website raadplegen? Kan iemand informatie vinden over jouw bedrijf zoals openingstijden en prijslijsten? Of geeft jouw website meer uitleg over bepaalde zaken?

Bedenk ook wat je zelf wil vertellen op de website. Hoe positioneer je jezelf en wat biedt je de klant als voordeel?

Stap 3: Bepaal wat de site mag kosten.

Bepaal vervolgens wat de site mag kosten. Denk na over wat je kan investeren in tijd en geld. Dit staat altijd in relatie tot jouw doelstelling. Wil je bijvoorbeeld nieuwe klanten via de website? Bedenk hoeveel één nieuwe klant waard is voor jou. Hoeveel nieuwe klanten moet de website opleveren om een rendement te halen?

Stap 4: Denk na over de langere termijn

Maak een plan voor de langere termijn: hoe lang moet jouw nieuwe website mee gaan? Komen er vaak updates of verandert er niet veel? Wil je op termijn zaken zelf overnemen of wil je altijd iemand ter beschikking hebben om jou te helpen bij de website?

Houd er ook rekening mee dat een website door de jaren heen altijd aan onderhoud onderhevig is. Als een nieuwe website jaren lang niet onderhouden wordt, zul je uiteindelijk een situatie krijgen dat de verouderde website aan vervanging toe is. Dit kan je voorkomen door de website regelmatig te (laten) updaten.

Stap 5: Denk na over aanvullende diensten

Heb je naast je website nog andere zaken nodig? Zoals hulp bij marketing of content schrijven? Bedenk hoe je dit aan wil vliegen en plan hierin ook zeker een jaar vooruit. Hoe schaalbaar is de website als jouw bedrijf straks gaat groeien?

Stap 6: Bepaal op basis van jouw situatie de juiste keuze.

Als je alle voorgaande stappen hebt doorlopen, heb je zelf al een redelijk doordacht plan voor jouw nieuwe website opgesteld. Met dit plan kun je verschillende websitebouwers benaderen.

Hulp nodig bij het kiezen van een richting? Ik denk graag met je mee! Stuur me een mail of plan een afspraak om samen te kijken naar de mogelijkheden.