Verhoog de online vindbaarheid van je bedrijf met zoekmachine optimalisatie (SEO)

Het belangrijkste aan een website zijn de bezoekers. Zonder bezoekers zal een website niets opleveren. Maar hoe kom je aan bezoekers?


Je kunt natuurlijk de link op een visitekaartje zetten en delen met uw kennissen en klanten. Helaas raken visitekaartjes wel eens kwijt en is mond op mond reclame ook niet de meest efficiënte manier om een website te promoten.

Er zijn gelukkig betere manieren om nieuwe bezoekers naar een website te trekken. Een aantal voorbeelden zijn;

  • Adverteren op social media zoals Facebook of Instagram
  • Versturen van e-mail marketing
  • Adverteren in zoekmachines zoals Google (tevens bekend als Search Engine Advertising of SEA)
  • Zoekmachine optimalisatie (of Search Engine Optimisation/SEO)

Voor veel ondernemers zal zoekmachine optimalisatie (SEO) een uitstekend middel zijn om nieuwe klanten te werven.

In tegenstelling tot adverteren op social media of in zoekmachines, is SEO in principe gratis. En waar je bij e-mail marketing eerst een mailinglijst op moet stellen met potentiële klanten, heeft SEO meteen impact op de vindbaarheid van een website.

Wat is SEO?

SEO houdt in dat je een website optimaliseert voor zoekmachines. Het doel hiervan is zorgen voor een goede positie in de zoekresultaten die mensen te zien krijgen als ze gaan zoeken op het internet.

Over het algemeen geldt; Hoe hoger een site staat in de zoekresultaten, hoe meer mensen de site zullen bezoeken.


Afbeelding: De Google zoekresultaten. Bovenin de zoekresultaten (1). De eerste twee resultaten zijn advertenties (2). Na de advertenties komen de overige zoekresultaten (3). Ook wel organische resultaten genoemd.


De Google zoekresultaten. Zoekterm, zoekmachine advertenties en de organische zoekresultaten.

De zoekresultaten die iemand te zien krijgt hangen altijd af van de woorden waarop gezocht wordt, dit is de zoekterm. De zoekmachine (laten we zeggen Google) stelt op basis van deze zoekterm een lijst resultaten samen die goed aansluiten bij de zoekopdracht.

Crawlers en spiders

Om deze lijst goed samen te kunnen stellen maakt Google gebruik van zogenaamde ‘webcrawlers’. Een crawler (ook vaak spider genoemd) is eigenlijk een software programma dat geautomatiseerd websites op het internet bezoekt.

De crawlers van Google verzamelen zo informatie over vele miljarden websites. De informatie wordt geordend in een zoekindex zodat Google weet welke sites goed passen bij welke zoekopdracht.

Google's algoritme

De ordening van de zoekresultatenwordt gedaan door het algoritme van Google. Het algoritme beoordeeld alle websites die door de crawlers zijn bezocht op basis van allerlei factoren.

Hoe dit algoritme precies in elkaar steekt is geheim. Maar gelukkig is er genoeg over het algoritme bekend om te zorgen dat jouw eigen website goed wordt beoordeeld.

Hoe behaal je een hogere positie met SEO?

De volgende factoren zijn belangrijk zijn voor het behalen van een goede positie in de zoekresultaten en dus een hogere vindbaarheid.

  • Een veilige verbinding met de website een snelle laadtijd van de site (ook op mobiel)
  • Een goed ontwerp voor mobiele apparaten
  • Geoptimaliseerde content van hoge kwaliteit
  • Gebruik van voldoende (en de juiste) keywords
  • Domein autoriteit
  • Genoeg goede hyperlinks van, en naar andere pagina’s en andere websites
  • Technische optimalisaties, juiste meta-data en semantische HTML structuur
  • Goede gebruiksvriendelijkheid

In deze lijst zit niet echt een volgorde van belangrijkheid. Het algoritme blijft voor een groot deel een black-box.

Daarnaast wordt het algoritme regelmatig geüpdatet. Hierdoor kan het zijn dat factoren plots een minder groot effect hebben op de beoordeling.

Keyword stuffing (is passé)

Voorheen was het slim om erg veel keywords (keywords zijn woorden die vaak worden gebruikt in een zoekterm) te herhalen op je website om een goede vindbaarheid te verkrijgen.

Inmiddels is het algoritme van Google echter zodanig aangepast dat het spammen van keywords niet meer bijdrage aan een goede indexatie. Sterker nog, Google kan zelfs websites weren uit de zoekresultaten als een site hier gebruik van maakt.

Dit past bij de trend die Google de laatste jaren heeft laten zien. Steeds meer wordt de focus gelegd op de kwaliteit van de content en informatie op een website, en de gebruiksvriendelijkheid van de site.

Keyword stuffing werkt dus niet meer, maar wat werkt dan wel?

Goed gebruik van de juiste keywords

Op basis van de vorige alinea lijkt dit misschien wat tegenstrijdig, maar dat is het niet.

Hoewel keyword stuffing echt geen goed idee meer is, is het noemen van voldoende keywords nog steeds belangrijk.

De keywords zijn de woorden die men in de zoekmachine intypt. Het is belangrijk dat deze zoekwoorden terugkomen op je website. Hierdoor kan Google namelijk beter jouw site met de zoekopdracht koppelen.

Wat zijn de juiste keywords?

Het is wel van belang om de juiste zoekwoorden te gebruiken. Hiervoor kan gebruik worden gemaakt van ‘keyword tools’. Dit zijn, veelal betaalde, programma’s die inzicht geven in het zoekgeraakt van mensen.

Deze inzichten kun je gebruiken om nieuwe teksten te schrijven over verwante onderwerpen, of om bepaalde teksten te optimaliseren door een zoekwoord een paar keer extra toe te voegen.

Let wel op dat het zoekwoord in een goede zin of context staat, anders is de kans aanwezig dat het wordt gemarkeerd als keyword stuffing.

Als je geen gebruik kunt maken van een zoekwoorden tool dan biedt Google de gratis tool Google trends. Hier zijn beperkte inzichten in zoektrends te zien.


Afbeelding: In Google Trends kun je beperkte inzichten in zoektrends vinden. De grafiek geeft de relatieve interesse in een zoekterm weer.


Inzichten uit Google Trends betreffend zoekterm 'SEO'.

De informatie is echter niet heel gedetailleerd en er moet behoorlijk zoekverkeer zijn naar een term wil dit in Google trends te vinden zijn. Maar de tool is gratis, dus we mogen niet teveel klagen.

Daarnaast kun je zelf proberen te achterhalen hoe het zoekgedrag van jouw potentiële klanten eruit ziet. Dit kan simpelweg al door hier specifiek naar te vragen op het moment dat een nieuwe klant contact opneemt. Vraag dan hoe ze bij jouw website terecht zijn gekomen. De inzichten hieruit zullen erg specifiek zijn, en hierdoor de beste resultaten opleveren als er goed op aangesloten wordt.

Een veilige HTTPS verbinding met de website

Misschien is het je wel eens opgevallen wanneer je een website bezoekt. Bij veilige websites is er in de brower naast de url een slotje te zien.

Dit betekent dat de verbinding met de server van de website beveiligd is. Een veilige verbinding verloopt via HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure). Dit kun je ook terugvinden in de url van een beveiligde website.


Afbeelding: Een veilige HTTPS verbinding kun je herkennen aan de URL van de website en het slotje dat voor de URL moet staan. Klik op het slotje om meer informatie te zien.


URL met een https-verbinding en uitgeklapte informatie over de veilige verbinding.

SSL certificaat

Om een veilige verbinding in te stellen is een SSL certificaat nodig. Hiermee wordt gecontroleerd of de website van de juiste server afkomstig is.

Dit is met name belangrijk als een gebruiker via de website belangrijke gegevens verstuurd zoals wachtwoorden, persoonsgegevens of betaalgegevens (nu je dit weet, controleer vooraan altijd of een site beveiligd is als je deze gegevens verstuurd).

Een veilige verbinding heeft impact op de indexering van de website, maar het is niet zo dat je website hierdoor opeens op de bovenste plaats staat in de zoekresultaten.

Geoptimaliseerde content

Begin jaren negentig introduceerde Tim Berners-Lee het ‘World Wilde Web’ (www). Het doel was het gemakkelijker uitwisselen van informatie over het internet. Nog steeds is het delen van informatie de belangrijkste functie van het web.

Geoptimaliseerde content is erg belangrijk voor een goede zoekmachine ranking, maar het is daarnaast de kern van elke website. Een gebruiker bezoekt een website omdat hij/zij opzoek is naar bepaalde informatie of om een bepaalde taak uit te voeren (bijvoorbeeld een e-mail versturen).

Voorzie de bezoeker in een behoefte

De belangrijkste taak van de website is om zo goed mogelijk deze informatie weer te geven aan de bezoeker (of de taak zo makkelijk mogelijk te maken). Daarom is content het belangrijkste onderdeel van een website.

Voor SEO is het belangrijk dat de content echte meerwaarde heeft voor de gebruikers. Stap 1 bij het opzetten van een website is het voorzien in de informatiebehoefte.

Unieke en kwalitatieve content

Daarnaast is het ook belangrijk dat de content uniek is. Als content letterlijk overeenkomt met content op andere websites, dan zal er weinig waarde aan worden gehecht (zowel door Google als door de gebruikers).

Het is belangrijk om originaliteit uit te stralen in onderwerpen en/of aanpak.

Vervolgens is het van belang om de content door de spellingcontrole heen te halen. Een slordigheidje hier en daar is niet zo’n probleem, maar als de teksten van fouten aan elkaar hangen zal Google hier minder waarde aanhechten. Daarnaast staat het niet heel professioneel.

Gebruiksvriendelijkheid

Het is een goed idee om de teksten op de website netjes te formatteren. Maak gebruik van koppen en subkoppen, korte paragrafen en opsommingen.

Dit verhoogt de leesbaarheid van de content, én het heeft een positief effect op de indexatie.

Door geoptimaliseerde content en het gebruik van een overzichtelijke lay-out kunnen we gebruikers helpen om snel bij de juiste informatie uit te komen. Dit verhoogt de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Daarnaast zijn er nog andere manieren om de gebruiksvriendelijkheid te verhogen die bijdragen aan een betere beoordeling door het Google algoritme. Twee belangrijke aandachtspunten hierin zijn;

  • Het zorgen voor een snelle laadtijd
  • De website dusdanig ontwerpen dat die zich aanpast naar het apparaat van de gebruiker (dit wordt ook responsive design genoemd)

Een goede laadtijd

De laadtijd van een website is de tijd dat het duurt voordat de volledige pagina is ingeladen door de browser. De tijd begint te tikken op het moment dat je op een link klikt (in bijvoorbeeld Google) en loopt tot de hele pagina te zien is op het scherm.

Een snelle laadtijd is ontzettend belangrijk voor het vasthouden van je websitebezoekers. Verschillende studies tonen aan dat met elke seconde, de kans dat een bezoeker meteen weer afhaakt groter wordt. De optimale laadtijd ligt onder de 3 seconden.

De laadtijd van een site wordt door allerlei factoren beïnvloed. Wanneer er grote afbeeldingen met een hoge resolutie op de pagina staat, kost het erg veel tijd om dit te laden als je de pagina bezoekt. Ditzelfde geldt voor video’s of andere media.

De manier waarop een site is gebouwd heeft eveneens veel impact op de snelheid. Bij een Wordpress website met meerdere plugins kan de laadtijd hard oplopen, mits dit niet wordt geoptimaliseerd.

Wat natuurlijk ook veel impact heeft op de snelheid is de internetverbinding van de gebruiker.

Iemand die via een desktop computer met een vaste glasvezel aansluiting een site bezoekt, zal de pagina veel sneller geladen hebben dan iemand die dezelfde pagina op zijn telefoon in de trein wil bekijken.

Voor een goede ranking is het daarom belangrijk dat de site snel laad op mobiele apparaten.

Mobiel ontwerp

Met de komst van de smartphone zijn mensen steeds meer gewend om met een mobieltje te internetten. Daarom is het belangrijk dat een website goed werkt op mobiele apparaten.

Webdesigners maken tegenwoordig vaak een ‘mobile first’ ontwerp. Hierbij wordt de mobiele weergave van de site als uitgangspunt genomen.

Ook worden sites ‘responsive’ gebouwd door webontwikkelaars. Dit wil zeggen dat de site zich aanpast aan de schermgrootte.

Op mobiele apparaten staat vaak alles onder elkaar omdat deze schermen relatief smal zijn, maar zodra de site op een groter scherm wordt getoond kan er meer naast elkaar getoond worden om de ruimte op het scherm goed te benutten.

Steeds meer websites zijn mobile first/responsive gemaakt.

Google ziet in dat steeds meer mensen via een smartphone de zoekmachine gebruiken. Google speelt hier steeds meer op in.

Vanaf maart 2021 bepaalt Google de ranking op basis van de mobiele weergave van de websites. Dit betekend dat Google checkt of de website een goede weergave heeft op mobiel, in hoeverre de site voldoet aan de best practices van Google, en hoe de laadsnelheid is van de mobiele website.

Meer weten over SEO?

Dit zijn slechts een aantal voorbeelden van manieren om een site op een betere positie in zoekmachines te krijgen.